תמונה1

מה הם הנכסים התעסוקתיים שלכם?

הכל יחסי והכדור הוא עגול. אבל שזה מגיע למה עובדים מצפים ממקום עבודה – אתם חייבים לדעת מה יכול לייצר לכם יתרון תחרותי בגיוס ובשימור עובדים. מה הם הנכסים התעסוקתיים שלכם? האם אתם מצליחים למצות אותם? במה אתם חלשים? האם אתם פועלים לשנות את המצב? במאמר זה אסקור מספר נכסים תעסוקתיים קריטיים ואציע לכם מודל פשוט למיפוי הנכסים שלכם שמאפשר לחולל התחלה של שינוי.

שכר גבוה, מיקום מעולה, גמישות, משמעות וסביבת עבודה הם חלק מכוחות המשיכה הבסיסיים שלכם כמעסיקים. אלו הם נכסים שצריך למנף על מנת למשוך ולשמר עובדים.  האם ההנהלה שלכם משקיעה את המשאבים הנדרשים ומנהלת נכסים אלו? או שרק מצפים ממערך הגיוס לספק תוצאות,  כי זה התפקיד שלהם – ללא קשר לנכסים התעסוקתיים הריאליים.
הגם שהגיוס יכול לעשות עבודת שיווק טובה, היא מבוססת על הנכסים התעסוקתיים הקיימים.

נכסים תעסוקתיים קריטיים

מעת לעת מתפרסמים מחקרים וסקרים על העדפות של עובדים ממקום העבודה. הרצונות משתנים מעת לעת וחשוב להיות ערניים ולהגיב בזמן ולא להתנתק מהסביבה.  הנה דירוג אחד בכלכליסט, שני בגלובס,  שלישי בהארץ – ויש עוד רבים. אני בחרתי להתייחס לסקר שקיימו indeed עם 2,293 מחפשי עבודה שדירגו מה הכי חשוב להם במקום הבא. איני טוען שהוא הנכון וזה הסדר – זה אפילו לא חשוב – כל חברה צריכה להבין מה הם הנכסים שרלוונטיים במגרש שלה – על כך ארחיב בחלק השני של המאמר.

 תמונה1

  1. שכר

תנאי סף שמגדיר את רף הכניסה שלכם למשחק. אם רוצים לגייס את הטובים ביותר, יש דמי כניסה – כמו שאי אפשר להיכנס עם 25$ לשולחן פוקר של מהמרים כבדים. שבנק רוצה לגייס אנשי פיתוח הוא לא יכול לשבת באותו שולחן עם סטרטאפים. חבל להם על הזמן. לעומת זאת למי שמחפש קביעות וביטחון יש מחשבות אחרות על שכר. חבר'ה צעירים בעבודות ראשונות (אופנה, שירות לקוחות, מוכרים) מאוד מוטים מהצעת השכר, ופערים קטנים יכולים למשוך את תשומת ליבם. חברות אופנה שנמצאות באותו קניון חייבות להתייחס לרמת השכר המקובלת כי העובדים מתערבבים בפוד קורט על המבורגר ושווארמה.

אם שכר הוא יתרון , יש לכם נקודת פתיחה מצוינת.  במקרה ששכר הוא חיסרון – המשמעות היא ברורה – יותר קשה לכם לגייס  ועליכם לייצר יתרון תחרותי בנכס אחר – שיהיה משמעותי עד כדי כך שנאשים יעדיפו לעבוד אצלכם על אף התגמול.

 

  1. מיקום

אומנם בארה"ב החשיבות גדולה יותר – אבל למיקום טוב יש משקל גדול בהחלטה של כל עובד גם בישראל. מיקום טוב קשור ליכולת להגיע (רכב, אופניים, רגל, רכבת, פקקים, חניה), לחזור, לאכול צהריים, ולהיות באזור נחשב. לצעירים זה קריטי מבחינה כלכלית שכן תחבורה היא הוצאה יקרה ואין להם אין יכולת ורצון לנסוע רחוק למקום עבודה שהוא לא "הקריירה" שלהם.

פליי
פלייטיקה חוגגים את המעבר להרצליה

 

אם המיקום שלכם הוא חיסרון ואין תוכנית למעבר, צריך לתקוף את הנושא בצורה ישירה ולארגן הסעות, לאפשר עבודה מהבית, שעות גמישות ועוד. וכמובן לחזק נכסים תעסוקתיים אחרים שיפצו.

  1. גמישות

גמישות בסידור שעות העבודה לאורך היום, במספר שעות העבודה, ובמיקום ממנו מבוצעת העבודה בפועל. גמישות שמתבטאת בכך שהיא מאפשרת לעבוד כל היום מכל מקום ובעצם תובעת זאת – אינה הכוונה. כוח העבודה כיום הינו בעל תודעת Y ודורש לנהל חיים במקביל לעבודה. סטארט אפ קטן וצעיר יכול לשמור על אינטנסיביות מה גם שבדרך כלל העובדים הינם צעירים יותר וללא משפחה. לאחר מכן – אם ארגון רוצה לשמור עובדים לאורך זמן, וליהנות מהידע והמקצועיות שצברו בתחום, צריך לאפשר גמישות – כי אחרת השחיקה תכריע. השאלה הרלוונטית היא מה יותר יקר לכם? לייצר גמישות או לגייס ולהכשיר במעגלי זמן קצרים מהבנצ'מרק שלכם?

snip_20160118084006
אתר דרושים אמריקאי למשרות גמישות בלבד

       4. Benefits

זה יכול להיות ימי חופשה, מחלה, חופשת לידה, ביגוד, פעילויות וקבוצות ספורט, אוכל, פיתוח והכשרה אישית – ובעצם כל ערך שהחברה מייצרת לעובד שאינו שכר. ראו עוד דוגמאות  בכתבה הזאת. אלו הדברים שמראים לעובדים כי לארגון אכפת ממנו ונעשה מאמץ שאינו קשור לתלוש המשכורת – אלא מתוך הבנת צרכים מלאה יותר של אנשים במקום עבודה. כמובן שזה יכול להיתפס כציני מבחוץ – כי זו גישה עסקית בבסיסה. אבל למי שחי בתוך המערכת – זה משמעותי ביותר.

snip_20160116133437
בפייסבוק מכריזים על חופשת לידה של 4 חודשים לשני ההורים כמדיניות חברה

          5. עבודה בעלת משמעות

מזכירה יכולה להרגיש שהיא מנהלת את המשרד, או שהיא רק מתייקת. איש פיתוח יכול להרגיש שהוא רק מקודד או שהוא חלק מצוות ויש לו אחריות ועניין. הכוונה היא לא לייעוד של החברה ולפוסטרים על הקיר. אדם יכול לעבוד בחברה שלא מייצרת ערך אמיתי לעולם, אבל מרגיש משמעותי מעצם תפקידו . האם המנהלים שלכם מצליחים לספק משמעות לעובדים שלכם? האם הארגון משתף בתמונה הגדולה? זהו נכס תעסוקתי יותר גמיש (במידה ויש רצון מצד ההנהלה) מאחרים שכן ניתן לממשו בפיתוח מנהלים ולא בשינוי מיקום או בעדכון שכר.

צרו דיאלוג על הנכסים תעסוקתיים שלכם

יש עוד נכסים רבים ואיני מתיימר לטעון שאלו הם היחידים וזה הסדר הנכון .  לא דיברנו עוד  על סביבת עבודה, מוניטין, מסלול התקדמות, חזון ועוד רבים אחרים. אתם צריכים להכיר את הנכסים הרלוונטיים לכם בשוק בו אתם פועלים – ביחס למתחרים – ולתת לעצמכם משוב אמיתי האם יש להם מקדם חיובי או שלילי על גיוס ושימור.

snip_20160116134152

לאחר שמיפיתם את הנכסים – אפשר להתחיל לנהל דיאלוג פנימי בגיוס ובמשאבי האנוש שמוביל לבניית תוכנית פעולה בשני מישורים

  1. איך לתקשר את הנכסים שמסייעים לכם למשוך עובדים
  2. באלו נכסים שמרחיקים עובדים מכם כדאי לטפל תוך מחשבה של עלות מול תועלת

את המסקנות והתובנות תביאו גם לשולחן ההנהלה, כי בלי מעורבות שלהם אין סיכוי לשינוי אמיתי

מחשבות לסיום

  • אי אפשר להיות טובים בהכל. תבינו במה אתם חזקים ותעבדו עם מה שיש. במקביל תנסו לייצר השפעה ארוכת טווח בכל החלטה שנוגעת לנכסים התעסוקתיים שהגדרתם כקריטיים עבורכם.
  • הגיוס שמתקשה לתפוס מקום בשולחן ההנהלה חייב במינימום לשקף עבורה את הנכסים התעסוקתיים הריאליים, ולתאם ציפיות ביכולות להוציא לפועל את תוכנית כוח האדם, ולדרוש שינויים ומשאבים נדרשים לעמידה ביעדיו.
  • אי אפשר לספר על מציאות שאינה קיימת. בפרסומי נדל"ן לבתי המגורים תמיד יש נוף, אין בנינים צמודים ורואים  רק עצים, זה תמיד שורה ראשונה לים ו- 5 דק' מכפר סבא. בשיווק של תעסוקה לא ניתן למכור הדמיות. זה הדבר האמיתי. תשפיעו על אנשים באמצעות הנכסים שלכם.
  • אגב להשפיע – אם אתם רוצים לתקשר את היתרונות של לעבוד אצלכם – מודל שבנו ב CEB מציע לעבור מדיאלוג של כמה טוב לעבוד פה – לדיאלוג של מידע אמין שיעזור למועמדים לקבל החלטות טובות יותר לאן להגיש מועמדות.

snip_20160115203336

(לחפרנים  – יש כאן לינק להורדה של תקציר התפיסה – מעניין ושווה ביותר)

  • האם אתם מצליחים לגייס מעל או מתחת למה שהארגון שלכם מציע? גיוס הופך לנכס בעצמו אם הוא מצליח למצות את הפוטנציאל הגיוסי שנגזר מהנכסים התעסוקתיים. אם אתם סתם ממלאים תפקידים – אין לכם באמת השפעה.

נהנת מהמאמר? אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?

בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

סגירת תפריט