snip_20160320183939

מה אנשי פיתוח רוצים?

ב- Stack Overflow כל 8 שניות מפתח שואל שאלה, ועם 40 מיליון גולשים בחודש זה המקום לאנשי פיתוח להיות בו.

בימים אלו הם פרסמו תוצאות סקר שלטענתם הוא הגדול אי פעם שנערך בקרב אנשי פיתוח: 56 אלף חברים בקהילה  מ- 173 מדינות ענו על הסקר. 45 שאלות שנותנות הצצה על הפרופיל שלהם, העדפות ושימוש בטכנולוגיה, העדפות במקום העבודה ושיטות חיפוש, פעילות בקהילות ועוד. יש הרבה מה ללמוד – במאמר הזה צרפתי כמה נקודות למחשבה.

רגע לפני: יש לקחת את התוצאות בזהירות המתבקשת בגין הטיית שפה, מגדר ואנשים עם נטייה למלא שאלונים. מה גם שכמות הנדגמים מישראל עומדת על 473. מצד שני קוד הוא שפה בינלאומית: אותם סטנדרטים, פרוטוקולים והשפעה תרבותית עמוקה של "הגיקים"  הכוללת  שיתוף מידע שאין לו אח ורע באף תעשייה בעולם.  לינק לסקר המלא ממש כאן


 77% מחפשים עבודה או לפחות פנויים לשמוע על הזדמנויות

snip_20160320182458

אם לא עונים לכם בלינקדאין, 80% מהמפעמים זה רק בגלל שאין לכם את ההצעה הנכונה. אבל זה רק קוריוז. כי ההזדמנויות לא קורות בלינקדאין – הן רק ממומשות שם.  האם אתם הזדמנות או לא נקבע יותר על פי מה שאומרים עליכם אחרים, באינטרנט, בין חברים, בקהילות הפיתוח ובכלל. גם אם אתם לא צד בעניין. בשביל להיות החברה שכשיש לה הזדמנות מועמדים מקשיבים – תתחילו לחשוב קהילות ותוכן, שלכם ושל האנשים שלכם. ממש לפני שבוע פגשתי את את קרן שלף לוי מנהלת הגיוס של outbrain כחלק מהכנה לכנס הגיוס השנתי. אצלם אחד המייסדים הוא אורי להב – שהוא ממקימי הבלוג \ פודקאסט \ קהילת רברסים. עצם נוכחתו ופעילותו מקרינה על החברה ומשמשת כמכפיל כוח בגיוס.


מה הם מחפשים במקום עבודה

snip_20160320182816

כתבתי כבר על המשמעות הקריטית של נכסים תעסוקתיים. סקר כזה הוא הזדמנות לתרגיל קטן שמפיל אסימונים גדולים למי שמוכן לענות בכנות ולהפשיל שרוולים:

  • באיזה  סעיף אנחנו חזקים? ולמתג את זה
  • באיזה סעיף אנחנו חלשים? ולעבוד בזה
  • איפה ניתן לבצע שיפור בעלות תועלת טובה ?
  • איך מניעים את השינוי? (לטיפול בנכס תעסוקתי חייבים לגייס את הנהגת הארגון)

מה אנשי פיתוח רוצים שיקרה להם בעבודה?

snip_20160320183135

להשתמש בטכנולוגיות חדשות, לבנות דברים חדשים (בניגוד לתחזוקת מערכות קיימות). כל מה שיש בטבלה זה חומר מעולה לשימוש באיך שאתם מציגים את העבודה אצלכם. זה לא יכול להישאר בגדר ססמאות – פרטו והדגימו דרך סיפורים למה אתם טוענים כך.  בתיאור משרה בטוח, אבל גם בעמוד הקריירה באתר וברשתות ובווידאו… אבל לא להגיד אם זה לא באמת (אלא אם אתם אוהבים לבלבל אנשים שנכנסים לתפקיד חדש ולגרום להם למירמור ותחושה שהם עשו טעות. אז זה בסדר)


מה הם לא אוהבים בעבודה  – הרשימה ארוכה 

הרשימה הזו יכולה לעזור לכם להבין איך לייצר סביבת עבודה שמתאימה להם יותר. קריטי בימים בהם לשמר עובדים טובים זאת עבודה במשרה מלאה (יש שיאמרו גנון).

snip_20160320183631

הם סולדים בעיקר מחוסר סדר של מידע:  בציפיות, בתיעוד ובתהליכים. מהנדסים אוהבים מידע אמין שאפשר לסמוך עליו ולעבוד אתו אחרת הכל קורס ואין משמעות למה שעושים. והייעוד של מהנדס הוא ליישם את הטכנולוגיה – לעשות וליצור.  הם עושים את זה עם קוד. שלקוד יש משמעות זה נהיה הרבה יותר מעניין מסתם ככה. 


 עולם הפיתוח שייך לצעירים 

snip_20160320183939

אפשר להתנגד לזה – אבל זה הכוח הגדול של התעשייה. לחברות רבות זה לא  בעייתי כיוון שזו הרוח של החברה. אם אתם צריכים אנשי פיתוח צעירים, והחברה שלכם מזדקנת – זה אומר שעליכם לשבור את הראש איך אתם מייצרים סביבת עבודה שתתאים להם – הגם שזה שונה משאר הארגון. חברות ההייטק הגדולות בישראל חייבות לתת לכך את הדעת  ולקחת חלק בטיפול באפליית הגיל (גילנות) על יד התאמת סביבת העבודה (במובן הרחב של המילה)  גם ל"זקנים" בני 40 פלוס. ייתכן וזה תהליך שייקרה מעצמו עם התבגרות דור ה-Y. ייתכן שלא. ראו הוזהרתם – אנחנו הבאים בתור.


 יותר גברים מנשים. בהרבה…

snip_20160320184121

סביבה גברית. מן הסתם לא לנצח. יותר נשים מקודדות עם השנים. אך כיום המצב שחברות סטארט אפ משוועות לנשים. למה?   כי זה 2015.

שמעתי לא פעם שמועמדות לתפקידי פיתוח הביעו חשש בפני מגייסות מסביבה גברית 100%. הראשונות שנכנסות הן כמו חלוצות וזו התמודדות. באינטל ישראל עבדו  בעניין ויש להם גם תוצאות להתגאות בהם (גידול של 42% בגיוס נשים לעומת 2014). באחד הסטאראפים הצומחים בישראל –  SimilarWeb יש VP RD אישה,  מה שהביא לשינוי האופן בו הם מקיימים את תהליך המיון (ככה סיפר לי דן ו"לך VP HR  בחברה – שגם הוא ישתתף בכנס הגיוס ויספר על כך).

 


 רק ל-43% יש תואר אקדמי!

snip_20160320184229

לימוד עצמי היא הדרך הנפוצה של כולם להיות מומחים בתחום בו הם פועלים. כאן להערכתי יש הטיה מובנית כי העונים הם בתוך קהילה שהלמידה והשיתוף היא העניין. אבל היום ברור שהשכלה רשמית אינה תנאי סף לעבודה בפיתוח. אגב, אם בפיתוח זה לא תנאי סף – אז אילו לימודים הם כן תנאי סף? זו רשימה הולכת ומצטמצמת של לימודי חובה. היום אנחנו בתקופה של לימודי רשות. מה שמעניין. מה שצריך. וזה בדיוק מה שקורה בקהילה הזאת – רצון אדיר של אנשים ללמד וללמוד. אבל בלי שהאקדמיה תפריע בבקשה. 


 מקור למציאת עבודה – חברים (בהודו לא)

אם אתם מתקשים לגייס תמיכה מנטלית ותקציבית לתכנית חבר מביא חבר שלכם, אז הנה נתון שיכול לעזור לכם. סטארטאפים שאוהבים לעבוד בהם  (WIX, Similarweb, outbrain) מגיעים ל70% גיוס באמצעות חברים – וכל אחד מהם עושה את זה בשיטה שלו. מה אתכם? איפה אתם נמצאים.  למה? תחשבו על זה, תכננו את זה נהלו את זה. עובדים שממליצים על מקום העבודה שלהם זה ABC של עסק.

snip_20160320184556

הם מציינים שבהודו מקור גיוס מספר אחד אלו מגייסים מתוך חברות ולא חבר מביא חבר. מן הסתם יש לגבש אסטרטגיית גיוס שונה בכל מדינה בה אתם פועלים במידת הצורך. מי שגיוס גלובאלי מעניין אותו , בכנס הגיוס השנתי יהיה פאנל מיוחד על גיוס גלובאלי בהשתתפות Playtika, ZIM, Sapians.


 למה הם בכלל נכנסים לאתר stack over flow?

בשביל לקבל עזרה במה שהם עובדים עליו, ללמוד ולתת עזרה לאחרים. אם אתם רוצים לגייס אנשים בקהילות טכנולוגיות כמו זו, שמציעה דריסת רגל  למגייסים – עליכם להתנהג בהתאם. שימו לב שמציאת עבודה היינה הסיבה ה-9 בגינה הם נכנסים לאתר.

snip_20160320184720

שיווק נכון של הצעות העבודה בפלטפורמה כזו היא בעיקר באמצעות כך שהעובדים אצלכם הם חלק פעיל בקהילה באופן שמקרין עליכם כמעסיק שטוב למפתחים. זאת התשתית האמיתית שתעזור לכם לגייס. בשביל זה דרושים מנהיגים, תרבות ארגונית שמאפשרת וסבלנות. stack over flow מציעים אצלהם גם פתרונות לגיוס עובדים  – עוד מידע על מה שהם מציעים ניתן לראות כאן (לא מקבל עמלות – אבל אחרי שחפרתי על הממצאים שלהם – מפרגן בכיף:)


 מי קורא לעצמו נינג'ה? (בונוס למי שהגיע עד לפה.. )

כ-10% קוראים לעצמם נינג'ה  – מתוכם 24% הם Growth hackers (בקטע של שיווק), 17% מפתחים במוביל של window (כנראה שזה קטע להיות נינג'ה במיקרוסופט) והשאר בעיקר סטודנטים שמצמידים להם את הטייטל הזה (יפנים אולי?).
וגם – 16% בקרב אלו שקוראים לעצמם "רוק סטאר" – הם מנהלים. Assholes

עוד 3 נקודות טריוויה וזהו

  • לראשונה יותר מפתחים משתמשים במערכת ההפעלה של (MAC (IOS מאשר לינוקס
  • 57% מעלים קוד כמה פעמים בכל יום – והם אלו שיוצאים הכי שבעי רצון מעבודתם (77%)
  • יש העדפה מוחצת ל Star wars על Star trek

מה עוד ?  מי שמגייס בתחום כדאי לו להסתכל על אילו טכנולוגיות הגיקים אוהבים, על מנת לדעת את מי לשים בחזית שמדברים על. יש גם פרק שלם על שכר והשוואה לפי ערים – רלוונטי למגייסים בעולם שבניכם.


 על השיתוף

אני נמצא ליד סטארטאפים כבר הרבה זמן – אבל רק לפני שנה התחלתי לחקור אותם ואת קהל היעד שעובד בהם לעומק.  שיתוף בידע בסביבה שיש בה תחרות הוא ערך מובנה בקהילת הפיתוח. אבל לא רק בפורומים וברשתות  – זה גם באופן בו מתנהלת העבודה ובאיך מנהלים מובילים צוותים.

הטכנולוגיה שהם מייצרים משנה את העולם באופן שבו מידע מועבר – ולכן היא חוצה את גבולות ההייטק. שיתוף בסביבת העבודה הוא תנאי סף לחברות להתמודד עם תנאי השוק המשתנים – בין השאר על מנת להיות אטרקטיביים לקהל יעד שמחפש מקום לשתף בו את הכישרון שלו.


 

נהנת מהמאמר? אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?

בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

סגירת תפריט