למה כולנו מרוויחים מהסיפור של 'סטטוסים מצייצים'?

עמוד הפייסבוק הפופולארי של סטטוסים מצייצים ירד מהאוויר. לאחר 48 שעות בהם נחשף כי חלק מן הפרסומים שלהם היו תמורת תשלום – בפייסבוק החליטו לעשות מעשה והורידו את השאלטר כי זה נגד המדינות. עוד הם הודיעו  שבעלי האתר יצטרכו לעבור הדרכה לגבי מה מותר ומה אסור…מעין  קורס נהיגה מונעת אחרי שלילה. אם תעבור את הבחינה בסוף תקבל רשיון, על תנאי. רק איתו אתה יכול לחזור ולצייץ סטטוסים. אולי הדבר ראשון צריך לזכור בכל הנוגע לפייסבוק זה שהם קובעים את הכללים. זה לא שלנו.

סיפור עצוב

אבי לן יוצא ידיעות אחרונות הבין משהו מוקדם יותר מכולם והצטיין בביצוע. בלי טכנולוגיה או צוות עובדים ובלי השקעה ווטסואבר, הוא הרים ערוץ תקשורת המבוסס על תוכן קיים שזוכה לחשיפה פנומנאלית בכל קנה מידה. כצרכן תוכן כבד אני יכול לומר שאין יום שלא ניזונתי מ 2-3 אייטמים משם. ואני לא לבד. לפי הנתונים בפייסבוק: 718,249‏  חברים בעמוד בפייסבוק, ו- 430,846‏  אנשים מדברים על כך בפייסבוק. אבל המספרים הם רק חלק קטן מהסיפור, התוכן של העמוד הצליח להגיע אל ציבור נרחב בישראל ולייצר שיח – כמו החזיקו את מתג הווליום בידיים ויכלו להגביר אותו בנושא כזה או אחר לפי בחירתם. התחושה בקרב רבים הייתה כי מציגים את מה שהוא התוכן הנכון ביותר, שמייצג את רוח התקופה . ככל שיש יותר אנשים שניזונים מהתוכן ככה לעורך יש יותר כוח, וההחלטה על מה לדבר, באיזה טון ומהי הזוית נהיית יותר מורכבת.

statusim_lan
לאיזה סמל בסוף 'סטטוסים מצייצים' יהפוך – נצטרך לחכות ולראות

מה שבאופן טבעי עובר ליזמים בראש הוא: הגענו להשפעה גדולה, אנחנו מעניינים, אנחנו רלוונטיים. אבל איך נרוויח מזה כסף?  (הרי לא כמו נוחי שיכולים להרשות לעצמנו לקנות עיתון ולא להרוויח ממנו). וכל זאת על מנת להתפרנס –   לא בשביל להיות מולטי מיליונרים – אלא כי אנחנו רוצים להמשיך ולעבוד בזה. לייצר הכנסה זהו צורך הישרדותי לכל בנאדם וארגון –השאלה היא איך?

מלכודת המודל העסקי

תפיסה יזמית רווחת בקרב יזמי אינטרנט הינה:  בואו נעשה טוב לאנשים, ניתן להם ערך, נגרום להם לחזור אלינו וכאשר נגדל – יש אפשרויות רבות לפתח מודל עסקי שיתאים לפעילות. חברות שפעלו כך לדוגמא :גוגל, פייסבוק, waze, LinkedIn, יוטיוב, טוויטר..צריך להמשיך? כשעסק רואה שהרעיון שלו היה מוצלח ומעניין ומושך תשומת לב של אנשים (eyeballs) עולה השאלה איך עושים מזה כסף. גוגל למשל עלו עם פרסום ממומן (AdWords) רק ב-2003, שזה 5 שנים לאחר העלייה לאוויר. מאז ועד היום הם דואגים להפרדה ברורה בין המוצר שהם מספקים (חיפוש מידע) לבין המודל העסקי (פרסום ממומן בתוצאות החיפוש). ההפרדה הזו היא שאפשרה לגוגל להגיע למה שהיא היום בלי ביקורת משמעותית על אלגוריתם החיפוש שלה.  לינקדאין גם פתחה את שעריה לכסף הגדול רק ב-2005 כאשר אפשרה לאנשים לפנות לכל מי שרשום באתר תמורת תשלום ושינתה את הערך של היחסים ברשת. שינוי זה שנגע בליבת הערך שלינקדאין מייצרת, שינה את אופי הרשת לכזו שהפעילות המרכזית שמתקיימת בה הינו ציידי גיוס שמחפשים עובדים תמורת 1200$ בשנה, בניגוד לקשרים משמעותיים בין אנשים.

פייסבוק מרשים לעצמם לקחת כסף בעבור סטטוסים עליהם משלמים – אבל הם יוצאים מדי חובה עם התגית "sponsored" – האמת היא שזה כל מה שנדרש.

dd
פרסומת של אאוטבריין בתוך פייסבוק. יש גילוי נאות (בקו אדום). אגב – הפרסומת של אאוטבריין שמוכרת תוכן שמותגים רוצים לקדם – במנגנון המלצות לתכנים שפיתחה. הסחר בתוכן הוא גדול – הציבור חייב לדעת

אני מקווה  שסטטוסים מצייצים יעשו אותו דבר – כלומר יציינו שהסטטוס ממומן כאשר מישהו שילם עליו –  ויחזרו לאוויר. יכול להיות שמפרסמים ישלמו פחות כי אנשים ירצו פחות לשתף תוכן ממומן – אבל זה יגרום למותגים לחשוב יותר חכם, יותר מדויק – יותר תוכן שנותן ערך – כי על מנת לבלוט ולקבל תשומת לב – צריך להשקיע בתוכן.

ככה שלדעתי כולם מרוויחים

רוב האנשים לא מבינים איך השיטה עובדת. אני למשל כבר שמעתי על תשלום עבור קידום בסטטוסים מצייצים מזמן, ולא ייחסתי חשיבות מתוך הבנה שכל תוכן שאני פוגש בעולם עלול להיות ממומן או נדחף מאג'נדה פוליטית כזו או אחרת. ספקנות צריכה להיות לחם חוקו של מי שניגש למידע ברשת. אבל זה לא פוטר אותנו שחיים בתוך השיטה – לספר עליה בחוץ בקול גדול. הציפייה שלנו היא מכל שנמצא במקום שהוא רואה את 'השיטה' בה הוא פועל, ומזהה שם שם אלמנטים לא צודקים ולא הוגנים – שייפעל. ככה חושפים כשלים. יש הרבה מקומות אחרים שלי אין מושג איך השיטה עובדת – והייתי שמח שהיו אנשים מבפנים שהיו חושפים את הכשלים.

במקרה ו'סטטוסים מצייצים' יעשו את השינוי – כולנו נרוויח:

  • הגולשים : יודעים מה ממומן ומה לא
  • המפרסמים: ישלמו פחות על הפרסום – ויהיו חייבים להשקיע בתוכן איכותי
  • סטטוסים מצייצים:  ימשיכו להתקיים ולשרת המטרה לשמה הם יצאו לדרך. בהפרדה מלאה משיקולי עורך אל מול תוכן. בטווח הארוך זו הדרך.

 עוד 2 דברים לא לשכוח

לבסס מודל עסקי על פלטפורמה חיצונית לא שזה לא אפשרי, זה רק בא עם רכיב סיכון מאוד גבוה שכן פייסבוק דואגת לאינטרסים שלה ולכן מעת לעת עושה שינויים הן במוצרים והן במדיניות ומי שפועל איתה יכול להיפגע מכך. גם בחברת סרגלי הכלים קונדואיט ( שאומנם הצליחו לעשות המון כסף)  כאשר גוגל החליטה לשנות את הכללים המודל העסקי קרס לתוך עצמו. אם אתם חושבים על טווח ארוך – אתם פשוט לא יכולים לשים את כל הביצים שלכם בסל אחד. אבל מי חושב על טווח ארוך?

כל מסמך שאתם מפיצים תניחו שיכול להגיע לתקשורת – ואז תחשבו בכלל האם אתם רוצים ליייצר את המסמך – או יתרה מזאת – להתנהל באופן שרשום שם. אם דולף מידע עסקי – זה פוגע בארגון– עם תדמית לא כדאי להתעסק. ל- אפל, גוגל, אינטל ואדובי זה עלה עכשיו 415 מליון דולר לאחר שהתכתבו ביניהם על איך לא לגנוב עובדים אחד מהשני בשביל לא לשלם יותר. יותר פשוט להחליט מראש שנוהגים בהוגנות ושקיפות.

 

נהנת מהמאמר? אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?

בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

סגירת תפריט