merit-pay-carrot-stick

אתם משתמשים בגזר הלא נכון

כולם יודעים שעובדי החברה הם מקור מעולה לגיוס עובדים נוספים. איך מגבירים את זה? איך שומרים על רעננות בתהליך?  איך מקבלים יותר מועמדים מתאימים?  במאמר זה אנמק ואדגים מדוע תגמול של חוויות אפקטיבי יותר מתגמול כספי. גם אם אתם כבר עושים את זה היום – צירפתי כמה דוגמאות והמלצות על איך לתמוך בתהליך. למי שטרם "החליף את הגזר" –  קחו בחשבון שזה לא הכל או כלום – העיקרון הוא שחשוב ואותו תוכלו ליישם גם בנקודות מסוימות ולהרגיש האם זה מתאים לכם – מבלי לעשות שינוי לכל המערכת.

אה. יש גם מסר בסוף לסקפטים ולחולמים.

אף אחד, אף פעם, בשום מקום –  פוטר מהעבודה כי הוא לא השתתף בתוכנית חבר מביא חבר

"אבל הם עובדי החברה…איך הם לא לוקחים חלק בתוכנית…זה חשוב להביא עובדים" – הינו משפט ששמעתי לא פעם. הפוטנציאל לגידול טמון באילו שלא לוקחים חלק – ולהם יש הרבה דברים שאומרים להם שהם חשובים (יעדים, קידום, פיתוח ידע…). ודברים שלא אומרים – אבל הם מבינים את זה מעולה (לדוגמא לשרוד  ולעשות מה שהבוס אומר). השאלה היא איך מגייסים אותם לתת תשומת לב להביא עובדים לא כי הם חייבים – אלא כי הם רוצים. והם בעניין. ויש התלהבות.

עוד כסף הוא לא הפתרון (באקדמיה ובגוגל גילו כי הוא יכול להיות הבעיה)

במחקר בדקו את ההיפותזה האם ניתן ליצר מוטיבציה גבוהה יותר להתנהגות רצויה בתגמול שאינו כסף – אלא 'שווה כסף' כגון טיולים, מתנות, כרטיסים למופעים, וחוויות מיוחדות.  גילו כי תמריצים אלו מהווים גזרים הרבה יותר טובים מאשר כסף להשפעה על התנהגות. על פי המחקר אם שואלים את האנשים מה הם רוצים –  הם יגידו כסף – כי זו ההחלטה ה"בוגרת והאחראית", הרי יש חשבונות לשלם. אבל אם נותנים לאנשים חוויות שהם לא יקנו לעצמם  – האימפקט על ההתנהגות בפועל גדול יותר – מאשר תגמול כספי.

בין השאר זה נבדק בתחרות יעדים שקיימו בקרב 900 אנשי מכירות בחברת Goodyear : הצוות שתומרץ בחוויות מכר ב46% יותר מהצוות שתומרץ בכסף. אם לאנשי מכירות כסף פחות עושה את זה בהקשר לתמריץ (לא שכר ולא בונוס) – אז מה לגבי עובדי כל החברה? האם אנשים אוהבים שמנפנפים להם כסף מול העיניים? גם גוגל הבינו שלתת בונוסים של מיליון דולר זה פחות אפקטיבי מלתת חוויות לעובדים ואף יוצר מרמור וקנאה.

חוויות שמעניקים לאנשים (בעיקר כאלו שהם לא יקנו לעצמם)  לא ייכנסו לחשבון הבנק – אלא לכספת במוח ושם ישמרו לאורך זמן. את החכה האדומה עם הרולר + סט מצופים וקרסים שנתן לי עמוס לבר מצווה  – לא שכחתי עד היום. אבל מה עשיתי עם הכסף שקיבלתי…
אף אחד לא ממש זוכר מתי נכנס הבונוס במשכורת בדיוק במבט לאחור,  אבל את המופע של  U2@Amsterdam לא שוכחים כל כך מהר…וגם חיים את החוויה לפני.

snip_20151210161359
הצעת הגשה – אולי אצלכם?

 

שלבים לריענון התוכנית שלכם + כמה רעיונות לדרך

  1. איזה חווית לקנות?
  • זה תלוי כמובן בתקציב שלכם, אבל הרעיון הוא לא להגדיל אותו. כל דבר בין 500 ₪ ל15,000 ₪ יעבוד. דברו עם האנשים, חקרו את הסביבה, תשאלו בקבוצות בפייסבוק של הקהילה הנפלאה שלנו. האפשרויות הן מוגבלות רק בראש.
  •  ארוחת צהריים עם מונית VIP שלוקחת הלוך חזור 5 זוכים על חשבון שעות העבודה הוא פרס מדליק במוקדי שירות. לא להתקמצן על הקינוח. כמובן אפשר לשדרג את האירוע כגודל התקציב. פתאום חוזרים למשרדים אנשים מבסוטים, ובמקום שאתם "תשווקו את התוכנית" -הם יעשו שיחה בינם לבין עצמם.  אם אתם נותנים כבר תלושים לקניית בגדים – תוסיפו סטייליסטית והפכתם את זה לחוויה שלמה (כולל תמונות שתוכלו להשתמש בהן) . חופשות במקומות אקזוטיים והפקות תפורות יותר אפשריות ככל שהתקציב עולה. עוד כמה רעיונות בתמונה למטה
snip_20151210162608
מתוך מהלך של חברת imobi
  • אל תהפכו את זה לשאלה פתוחה לעובדים שבוחרים. לשאול את כולם זה טרנד יחסית חדש – ויש לו גם השפעות שליליות. בטח על אלמנט ההפתעה שכה מחזק ריגושים וחוויות.  בהמשך תקבלו מהרבה עובדים פידבקים ורעיונות לרוב – ולרענן זה טוב. תשמרו הפתעות להשקה.
  • אל תפחדו לבחור. תמיד יש מי שלא יתחבר.

 

  1. השקה
  • להכניס אנשים לאווירה. היכולת שלכם להלהיב את העובדים בהתחלה חשובה ותלויה במידה רבה בהשקה שמארגנת את הרעיון לכדי מסר.
  • נוכחות פיזית ולא דרך מדיה. במסר ישיר. זה עניין של חבר'ה. לא של חברה.
  • מסר של מנהלים שמתלהבים מזה שהעובדים שלהם הולכים לקבל חוויות מדהימות  ובזכות זה יבואו עובדים חדשים וזה מצב win-win-win-win . (לעובדים, לחדשים, לחברה, ולגיוס) . חגיגה.
  • לגרות את החושים  לבנות טיזר לאירוע ולאפשר לאנשים לדמיין את עצמם לוקחים חלק בחוויה. תמונות, ריחות, מאכלים, המחשה, סרטון, האפשרויות בלתי מוגבלות. אם יש תימה לכל הפרסים אז בכלל יכול להיות סגנון מובהק לאירוע.

 

  1. תחזוקת מודעות לתכנית
  • דרושה תקשורת אפקטיבית. לא להטריד ולהגזים. אבל בהחלט לייצר תזכורות
  • לנסח סטטוסים ותמונות שהעובדים יוכלו להפיץ בקלות ובגאווה ב-Facebook / LinkedIn. או לפחות לעשות לייק ושייר לפרסומים שלכם.
  • עדכון בתהליך – התקשור הכי חשוב. לתמוך באלו שמשתפים פעולה ולעדכן אותם כי – התקבל, נקלט, נרשם וקודד למערכות. ולעדכן בהתקדמות.
  • פרסום החוויות: במקום קבוע כמו לוח מודעות, או ליד שעון הנוכחות (פריים לוקישיין – למסר קטן חכם ומתחלף)
  • להפתיע  – כמו בתמונה למטה

snip_20151210154442

המחשת הפרס מתוך המהלך של inmobi שהגדילו את כמות הגיוסים בערוץ זה ב-50%  – לינק לניתוח מקרה בוחן זה

 

  • חגיגת הצלחה : לא פסטיבל – כן ליהנות מהרגע לתקשר – הנה זה קורה. לא להגזים ולעורר קנאה, לא להפוך את זה לחזות הכל. להזכיר את הערך המלא. אבל fun. החוויות מצטלמות נהדר – ויוצרות לכם אנרגיה שמזינה את עצמה. הרעיון הוא לא ליידע – אלא להעביר את החוויה. המינון והמדיה חשובים.   למנהלים גם כדאי  לשלוח מייל יותר מקצועי.

 

התשתית שמחברת את הכל

לזכור שהתמריץ עצמו הוא הוא רק חלק אחד בתוכנית. צריך תשתית שמקלה על העובדים להשתתף בתוכנית ועליכם לנהל אותה. בסיס טוב הוא עובדים שאוהבים את מקום העבודה שלהם:)  אבל לא פחות מזה:

  1. דרך קלה וברורה להעביר מועמדים
  2. תקנון פשוט בלי כוכביות
  3. כבדו את החברים שהפנו העובדים, בשיחה, בראיון ובכלל. שיהיה לעובדים כיף להמליץ.
  4. המנהלים הם חלק מהסיפור. זה לא תקשורת בין  משאבי אנוש ועובדים. למשל תנו להם להכריז על הזוכים ולפרגן.
  5. תמדדו ותראו שיפור – בשביל שתוכלו להגדיל את הפרסים ולייצר חוויות גדולות יותר. זו פעילות עם ROI מדיד.

 

למה לא?

הרי יש לנו כל כך הרבה רעיונות ליוזמות – החוכמה היא לבחור בפינצטה את האפקטיביות שבהן – ואם אפשר שיהיה כיף על הדרך. מבחינת 'תקציב' פרויקט שכזה שמבוסס על אותם עלויות, כן דורש תשומות עבודה בתכנון והוצאה לפועל בשעות עבודה יקרות.

 

שני מסרים לסיום

לסקפטים  – בקריאה הרגשתם שאולי זה מתאים, אבל לא בטוח. יכול להיות שלא יאהבו את זה, ומה עכשיו אני אתחיל לשנות סדרי עולם. אנשים יתעצבנו. ואם זה לא יצליח…מה יקרה אז…. הכי טוב זה לחזור לעשות את מה שתמיד עושים – אבל אל תצפו לתוצאות אחרות. (אמר מישהו מזמן.)

snip_20151210162202

בקטנה – ככה בגיגיה מניעים עובדים חדשים בחברה להכניס למעגל של "חבר מביא חבר"
(*תודה לנטע שאישרה לי להביא את אלמנט אחד מתוך המאמצים לקדם חבר מביא חבר)

לחולמים : נשמע לכם נכון והגיוני. ויש מצב שאנשים יאהבו. אין בטחון שזה יעבוד, אבל היום הכל ב– beta, מנסים ובודקים.  גייסו אנרגיה ומשאבים – בנו תכנית, ולקפוץ למים. שינויים זה עסק מרגש  – וגם מפחיד כי יש לא נודע… אז להתחיל,  גם אם בקטן.

אבל אם אפשר – עדיף בגדול!

נהנת מהמאמר? אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?

בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

סגירת תפריט